fredag 25 maj 2012

Sverigeresan den 24 maj


Torsdag den 24 maj -12

Efter en härlig frukost på ”Den gode herdens” vandrahem i Övre Soppero, tillsammans med värdparet på plats går resan nu vidare ner till Vittangi. Där möter vi kyrkoherden på platsen och vi håller ett bön och lovsångsmöte i Luterska kyrkan. Återigen får vi uppleva ett möte som är arrangerat och planetrat av Gud. Den värme och passion som möter oss från kyrkoherden och de övriga är slående. Här brinner en eld, här finns ett upprest bönealtare. Vi delar Guds ord och ber tillsammans för Vittangi, speciellt för den unga generationen, vi ber för Sverige och proklamerar Guds rike.

Resan går sedan vidare till Pajala. Kontrasten från Vittangi är stor. Här råder ett starkt betryck och mörker över samhället. Vi går runt i samhället och ber för olika strategiska platser. När vi går på torget fästs mina ögon på en ung man som sitter på en parksoffa och dricker öl. Han ser sliten och bedrövad ut. Jag upplever väldigt starkt att Gud ger mig ett ord till mannen, och jag säger till Herren i min bön, ”om mannen tilltalar mig skall jag ge honom ordet, då vet jag att det är du”. Inget händer och vi går vidare. När vi återvänder till bilen har mannen flyttat sig till en annan parksoffa. När jag sätter nyckeln i bildörren ropar mannen på mig. Signalen var tydlig, så jag går fram till mannen och sätter mig på parksoffan bredvid honom och delar ordet Herren gett mig med mannen. Det mynnar ut i ett samtal med en trasig man som behöver Gud. 

Mannens tillstånd känns ganska symtomatiskt med denna plats. En plats i mörker som verkligen behöver Gud.

Resan går sedan vidare ner till Övertorneå, som är målet och plasten för kvällens möte som hålls i Pingstkyrkan. Vi möter ett härligt pastorspar och en grupp kristna. Vi delat ordet och gemenskapen i Herren med dem och ber tillsammans för deras område. Herren är där, han uppmuntrar och stärker sina barn på platsen, han utrustar och förnyar deras kraft till fortsatt strid och kamp för Guds rike. Framåt sena kvällen kommer vi fram till Boden och N ya Korskyrkan, där vi skall hålla en ”Sverigekonferens” under helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.