Vårt första stopp idag är i Övre Soppero och den ”Gode
herdens kyrka”. Här möter vi underbara gudsmänniskor, brännmärkta av en
himmelsk vision från Gud. Dessa pionjärer köpte kyrkan i Södra Sverige,
flyttade den hit uppbyggde upp den och invigde den år 1986. De fick uppleva en
stark väckelse med många som omvände sig till Gud. Här har de gett sina liv för
Guds rike. Vi får en underbar stund med
stark bön tillsammans med dessa härliga människor. Vi proklamerar Guds rike och
ber för dessa områden, om människors
frälsning och om eld över Sverige.
Det första stoppet utveckals till ett ögonblick av
gudomlig koppling, oplanerat men designat av Gud.
Vi fortsätter till Karesuando, den nordligaste platsen i
Sverige som man kan ta si till med bil. För att komma högre upp måste man köra
i Finland. Karesuando är platsen där Lars Lewi Lestadius verkade som prost och
sedan efter sin frälsning som väckelsepredikant. Denna plats är vaggan till
Lestadianismen. Väckelsen som bröt ut i och med Lestadius frälsning kom att
beröra stora delar av Övre Norrland samt de nordliga områdena i både Finland
och Norge. Denna del av Sverige har varit föremål för en stark väckelse men nu
finns bara en liten grupp levande kristna i dessa områden.
Här i Karesuando besöker vi först ett Pörte, en liten
stuga på ett rum och kök, där Lestadius bodde med sin fru och sina 17 barn.
Pörtet fungerade också under en tid som samlingslokal för möten. Pörtet blev
självklart fort för liten för samlingarna. Denna väckelse berörde och
förändrade människor på djupet. Män och kvinnor blev förvandlade i Jesu namn,
lösta från spritmissbruk och annat och hela samhällen påverkades starkt.
Vi besöker också kyrkan i samhället som ligger som ett
smycke uppe på en höjd, mitt i samhället och precis vid kanten av Maunuälven
som längre söderut går ihop med Torneälven. Vi får en timma på oss för att be
inne i kyrkan. Vi ber om ett genombrott för Guds rike i Karesuando och ner över
Tornedalen. Vi ber att den helige Ande skall utgjutas på nytt över bygden och
folket, vi ber om en ny väckelse i området och vi proklamerar att väckelse
skall komma över hela vårt land. Vi upplever en stark närvaro av Gud under
tiden vi ber i kyrkan, den helige Ande är där och vi kan se och profetera om en
kommande tid av andeutgjutelse. En
rapport om andeutgjutelsen och väckelsen skulle kunna lyda enligt följande: ”vid
pingstdagens gudstjänst i Karesuandos kyrka, faller Guds Ande över åhörarna,
när kyrkoherden intar predikostolen, slår upp dagens text från Apostlagärningarnas
andra kapitel och läser om den första pingstdagens händelser i Jerusalem. Män
och kvinnor uppfylldes av den helige Ande, de kom i andehänryckning och grät
over sina synder, omvände sig och började tala i tungor och profetera. Prästen
själv föll ner på sina knän inför Gud och överlät på nytt sitt liv till Herren
och kallelsen Gud gett honom. Från denna söndag daterar sig en ny folkväckelse
som nu sprids som en präriebrand ner över Sverige.”
Vi flyttar oss därefter från kyrkan och ställer vi oss på
bron som leder över älven, från Sverige och till den fiska sidan och delen av
Karesuando. Vi proklamerar ut Guds ord från denna nordliga plats i Tornedalen
och ber att Herren skall röra vid hela Torndealen från norr till söder.
Efter en underbar böneeftermiddag bjuds vi hem till ett
hem i Karesuando för gemenskap och middag.
Kvällens möte hålls sedan på den fiska sidan av
Karesuando. Där möter vi svenska och finska syskon för att be tillsammans med
dem. Här möter vi en hunger efter bön och gemenskap. De troende uttrycker en
längtan efter att få undervisning i Guds ord och de inbjuder oss att komma
tillbaka så fort vi kan för att stanna där någon dag och ge dem undervisning
och bistå dem i bön. Vi får också här uppleva en stark närvaro av Gud. Vi delar
Guds ord, ber tillsammans över den finska och den svenska flaggan. Vi
proklamerar Guds rike och får också betjäna syskonen med våra böner.
Efter kvällens möte tar ett äldre finskt par med oss
ytterligare någon mil norr ut till platsen för den första kristna kyrkan i
norra Finland. Kyrkan byggdes år 1661 och var sedan i bruk fram till 1826 då
den monterades ner och flottades fyra mil söderut där den sattes upp och var i
bruk till en bit in på 1900-talet. Det har alltså funnits brinnande kristna och
pionjärer här uppe i Sverige och Finland i flera hundra år. Helt fantastiskt.
Det finska paret inbjuder oss sedan till sitt hem för att
bjuda på kvällsmat, vi får en underbar kväll tillsammans med nya trossyskon. De
talar ingen svenska eller engelska, utan enbart finska och något lite tyska. Vi
kommunicerar med varandra via de olika språken, svenska, finska och tyska, med teckenspråk
och i den helige Ande. Upplevelsen är underbar, vi har Herren tillsammans, vi
är ett i Anden och han är där mitt i språkförbistringen.
Framåt kvällen återvänder vi till Övre Soppero för att
övernatta i ”Den gode herdens kyrka.” Vi har haft en helt osannolik dag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.